Sorduklarınız

Louvre’un cam piramidi ‘silindi’ mi?

6 Haziran 2016
DSC_1202

Şu sıralar Louvre’un cam piramidi, sarayın ana binasıyla birleşmiş gibi görünüyor.. Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

Paris turlarını yaptığım arkadaşların bugünlerdeki en büyük şaşkınlığı: “Paris Louvre’un cam piramidine ne oldu böyle?!?” Ancak hepsi de sanat çalışmasıyla amaçlananın ne olduğunu anlar anlamaz fotoğraf makinesine sarılıyorlar, tıpkı başka milletlerden gelen turistler ve Parisliler gibi.. Bu yazıyı CNN Türk’ün 6 Haziran 2016 tarihli yayınından da yine benim imzamla okuyabilirsiniz.

DSC_1210

Sanatçı JR’in Louvre piramit çalışmasını fotoğraflayanlar.. Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

Paris’in dünyaca ünlü Louvre Müzesi’nin avlusunda Fransız Devrimi’nin 200. yıldönümü etkinleri için 1989’da inşa edilen ve yapım aşamasında sarayın klasik mimarisine uymadığı gerekçesiyle Parisliler’in büyük tepkisiyle karşılaşan cam piramit bugünlerde girdiği ‘kılıkla’ yerli yabancı herkesi şaşırtıyor. Piramit, doğru noktadan fotoğraflanması halinde, üzerindeki fotoğraf kaplamasıyla, Louvre Sarayı’nın bir parçasına dönüşüyor. Ancak bu görüntüyü yakalayabilmek için avluda tek bir nokta var ve o nokta bu ara fotoğraf kuyruklarına sahne oluyor.

DSC_0110

Louvre’un cam piramidi doğal haliyle.. Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

Başta ‘Da Vinci Şifresi’ kitabından uyarlanan film olmak üzere dünyanın her yerinden okuyucunun ve seyircinin zihnine kazınan cam piramidi her zamanki gerçek haliyle görememek, Türk turisti hayli şaşırtıyor. Bu nedenle şu aralar Paris’e gelenler Louvre’un piramidini öncelikle camlı tarafından çekmeyi tercih ediyorlar.

Jpeg

JR imzalı eserin yerleştirilme aşamasından.. Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

Projeye gelince..

Louvre’un piramidindeki çalışmanın sahibi sokak sanatçısı JR, sokakları bir açıkhava müzesine benzetiyor ve piramitlerin yapıldığı dönemdeki tartışma havasına dikkat çekerek, “Yaptığım iş, geçmişteki hikayeleri aktararak şimdiyi daha iyi anlamayı ve geçmişin bugüne yansımalarını görmeyi amaçlıyor” diyor. Piramidin arkasındaki Louvre kanadının aynını piramit üzerine taşıyan, böylece uzaktan bakılınca piramidin Louvre Sarayı’nın bir parçası gibi görülmesini amaçlayan çalışmanın bizce kusuru, yapı ile piramitteki enstalasyonun aynı renkleri taşımaması.. Sanatçı bunu bilinçli yaptı muhakkak ama doğrusu başlangıçta kaç kez görmemize rağmen, turist arkadaşlar da dahil hiçbirimiz enstalasyonun, ‘tamamlayıcı bir görüntü’ olduğunu anlamamıştık..

DSC_1214

Louvre piramidini çekmek için doğru açıyı bulmak şart! Aksi taktirde eserin amacını anlamak mümkün değil. Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

Zaten sanatçı piramit üzerindeki enstalasyonla, piramidi ‘silip’, görüntünün binanın bir parçasına dönüşmesini amaçladığını ancak bunu görebilmek için tek bir açı olduğunu ve onu bulmak için de uğraşmak gerektiğini vurguluyor.

DSC_1217

Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply